Tankar om allt och inget, typ

Godkväll!

Sitter på jobbet och har nyss påbörjat fjärde natten på en vecka, puh...! Tur man får vila från nätter några veckor sedan 😃

Det händer inte så värst mycket i huset just nu, förutom att vi skaffat nya tv-möbler, nytt ljudsystem och ny tv 👌🏼

På övervåningen är golvvärmen nu inkopplad och golvet är lagt i sista sovrummet så nu väntar vi på att elektrikern ska få tid att komma så att vi kan gipsa taket och spackla och slipa klart innan VVS-killen kommer och monterar ventilationsdonen 😊 Men nu när vi har fått igång värmen känns det andra inte lika brådskande 😊

Vi har ju onekligen försakat allt vad träning heter sedan flytten (av förklarliga skäl, och helt medvetet), men nu känner vi att motivationen börjar smyga sig på. Det lär dock inte bli tal om något gymkort men löpning funkar ju några månader till iaf, och sedan kan man göra mer än man tror med sin kropp som tyngd 😊

Igår tog vi en mycket lugn löptur. Man kan nog T.o.m. säga att vi lufsade. Men någonstans ska man börja. 30 minuter med hög puls är bättre än 0 😉 och shit vad mycket lättare natten gick efteråt. Det är ganska fantastiskt att se hur träning påverkar en. Det borde vara den första medicin som ordineras till alla dessa depressioner och utmattningssyndrom som blivit så vanliga.

Tankarna snurrar förstås en hel del runt allt vad jobb heter också. Snart är det dags för högskoleprov, vilket ska bli riktigt roligt. Har dock svårt att tro att jag kommer få någon användning av det, men man vet ju aldrig 😉 En tanke har annars varit att engagera sig politiskt, om det nu blir så att jag får ge upp flygledarkarriären. Det finns ju dock två små problem; jag avskyr att prata inför folk, och dessutom kan jag inte påstå att jag känner mig helt övertygad av något av partierna som finns i vårt land.

Men det finns ju onekligen problem i både världen och Sverige och det känns sorgligt att se hur vård, äldreomsorg, skola och polisverksamheten bantas mer och mer. Det skapar en otrygghet i hela samhället då man inte kan vara säker på att man blir omhändertagen om något hemskt händer.

Det är förstås en svår nöt att knäcka, och visst höjer man någon skatt här och där, men ärligt talat... Skulle inte alla (eller åtminstone de allra flesta) kunna tänka sig att punga ut säg 1% extra (av sin inkomst) i skatt för att säkerställa att alla dessa funktioner kan hålla en hög nivå?

Om alla svenskar (med en bruttoinkomst på 20000 SEK eller mer) betalade 1% mer i skatt så skulle det gissningsvis inbringa en hel massa miljarder varje år. Nu har jag visserligen inga belägg för mina siffror, men jag tycker att de låter rimliga... säg att det är fem miljoner svenskar som omfattas av denna nya skatt. De har kanske en medellön på runt 30000. 1% är då 300 kr. 300*12=3600 kr/år. 3600*5000000=18 miljarder

Dessutom är det inte mer än rätt att man avvecklar ränteavdraget, dock får det väl ta några år för att hushåll ska slippa gå under, men på 10 år borde de kunna vara helt borta. Läste att avdraget år 2012 kostade 32 miljarder. Jag skulle bli förvånad om det är billigare idag, snarare dyrare, så säg att man med skatten ovan och eliminerat ränteavdrag får 60 miljarder extra att lägga på branscherna jag nämnde i början. Varje år.

Skulle man bara lägga det på att skapa nya jobb så skulle man (om man räknar på att varje jobb kostar 400000/år) kunna anställa 150 000 personer! Det är sjukt många jobb! Och då ska man tänka på att alla dessa arbetare skulle betala skatt också, vilket inbringar än mer pengar...

Sånt kan jag sitta och fundera på såhär mellan flygen, när jag jobbar natt. Till ingen nytta visserligen, men ändå 😜

Nya kuddfodral som matchar tv-möbelns luckor
Tv-möbeln, dock utan lådan längst ner i mitten som var slut och fick beställas.
Spottar installerades i vitrinskåpen och vi fick upp en tavla med fina bilder ovanför soffan samt en slinga med happy lights i hörnet :)
En väldigt mörk bild på vår nya, stora tv 😊
Sista sovrummet



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0