Markarbeten och platta

Hej!
 
Förra veckan kom så äntligen arbetet igång ute på tomten. Trots att vi upprepade gånger försökt få veta när de skulle börja (Lina som arbetar i branchen är väldigt nyfiken och ville vara med och se så mycket som möjligt) fick vi ingen information förrän efter den första dagen, och detta först då vi själva tagit kontakt med entreprenören för att kolla hur tidsplanen såg ut.
 
Här kommer lite bilder (ja, vi var där varje dag förra veckan!):
 
 
Måndag: hela tomten röjd, och sand överallt! :)
 
 
Tisdag: Grus och rör! Och fint väder :)
 
 
Onsdag: Isolering och uppfart fixat!
 
 
Torsdag: Armering
 
 
 
Fredag: Och så var plattan på plats! :D 
 
Nu har vi faktiskt inte varit på tomten sedan dess, men vi misstänker att det inte kommer hända så mycket mer innan själva husleveransen i augusti. Så nu njuter vi av sommaren, just ikväll firar vi Sveriges EM-guld, och räknar ner dagarna till husleverans.
 
Nu kommer resten av inlägget bestå av lite kritik. Ganska mycket t.o.m. Men vi vill ändå börja med att säga att vi är glada att själva arbetet tycks ha gått bra, och väldigt snabbt! En annan viktig sak att komma ihåg är att vi är otroligt nöjda med Myresjös säljare, Anna, som nog är den enskilt största anledningen till att vi valde dem som leverantör.
 
Kanske är det också för att Anna är så bra, som hennes kollegor, som vi nu slussats vidare till, inte når upp till en godkänd nivå. Anna är alltså MH:s säljare här i Umeå, och bättre säljare kan man inte hitta. Hon är inte bara trevlig och tillmötesgående med enorm energi, utan hon engagerar sig verkligen. På riktigt! Vi har nog varit otroligt jobbiga kunder, som begärt massor av offerter, ställt hundratals frågor (överdriver INTE) och velat göra special-lösningar både här och där. Det har aldrig varit problem. Man har fått svar innan man ens hunnit låsa mobilen (om man nu mailat från den), och har hon inte kunnat svara på någon fråga så har hon ändå svarat och bett om att få återkomma så snart hon kollat upp saken. Det är service. Det är kundbemötande när det är som bäst. Det har fått oss att känna oss trygga under den ganska långa beslutsprocessen.
 
Nu när bygget är igång har vi blivit överlämnade till själva arbetsledaren, Torgny. Eftersom Lina själv jobbar som arbetsledare förstår hon hur hans arbete ser ut. Vi har träffat honom en gång, och hade väl inte så mycket åsikter efter det. Vi försökte alltså få reda på när arbetena skulle dra igång för väldigt längesedan, och då vi inte fått några spontana uppdateringar har vi legat på åtminstone en gång/vecka den sista månaden. Tillslut fick vi datumet 23/6 +/- någon dag. När vi då inte hade hört något mer förra måndagen (22/6) skickade jag ett mail till både Torgny och markentreprenören för att kolla om vi kunde komma ut och titta på tomten på tisdagen i samband med att de påbörjade arbetet. 
 
Fick svar från entreprenören att de redan börjat (klockan var då närmare 16). Jaha, okej. Vi skickade då tillbaka för att kolla när det var tänkt att vi och Lantmäteriet skulle komma ut till tomten för att justera höjder och liknande, vilket vi på samrådet fick veta att man brukade göra i samband med att markarbetet påbörjas. Det visade sig att de gjort även det, utan att ens försöka kontakta oss! De påstod att de inte "hann". Det köper jag inte över huvud taget. De har onekligen varit i kontakt med Lantmäteriet och fått ut någon därifrån till tomten. Nog tusan skulle de hunnit ringa ett telefonsamtal på max en minut? Eller iaf slänga iväg ett mail? Själv var jag ledig hela måndagen och hade kunnat vara på plats på 15 minuter. Om jag fått någon info vill säga. Jävligt oproffsigt och tråkigt. Det är vårt hus de håller på med. Borde man inte slås av tanken att de som ska bo där kan vara det minsta intresserade av processen?
 
Vi framförde snabbt kritiken till Torgny (som ju håller i kontakten med alla underentreprenörer), och fick ett otroligt kort svar. Det löd ordagrant: "Hej. Det var inte bra. Vi får ta det med dom." Det var allt. Då vi varit ganska upprörda över hela situationen och skrivit ett långt och utförligt mail (behöll ändå god ton, men ville framföra vår besvikelse) kändes det som ett opassande svar. Det känns ungefär som att han vill säga: "Jaha, varför skulle jag bry mig? Låt mig vara i fred, och kom inte och stör med era problem". Det kanske inte är så han menar, men det skulle behövas ett gäng utbildningar i kundbemötande, det är solklart. 
 
Vi har också försökt få tag på rörmokaren för att få svar på lite frågor angående blandare, duschväggar och handdukstorkar, men inte fått några svar trots att vi mailade första gången 28 maj. Mailade tillslut Torgny för att höra om han kunde få tag på dem. Det var totalt meningslöst. Det visade sig att han bara vidarebefordrade mitt mail till rörmokaren, riktigt osnyggt att dessutom låta hela våran tidigare konversation (om helt andra saker) följa med. 
 
Nu, när jag sitter här och skriver får jag faktiskt ett mail från rörmokaren. Efter knappt 35 dagar. Men det gör ingenting. För han är trevlig, tillmötesgående och engagerad. Och förklarar att mail inte är hans starka sida. Underbart, tack! Det räcker liksom, då vet vi hur läget ligger, och kan jobba på utifrån det :D
 
För hur bitter jag än låter i det här inlägget så är jag inte det. Inte Lina heller. Vi är oftast väldigt positiva människor som ser lösningar istället för problem. Och det är solklart att inte alla människor kan besitta sådana sociala kompetenser som Anna. Men man kan med såå små medel få kunden att känna sig sedd. Känns sig viktig. Och det borde alla klara av, för misslyckas man är det ett säkert sätt att förlora kunder i det långa loppet. 
 
Men, nu har vi som sagt fått svar, så nu blev den här kvällen ännu bättre :D
 
Lina var förresten förra veckan på ett möte med våra framtida grannar, då en samfällighet ska bildas. Det verkar finnas en del gammalt groll bland de som redan bor längs vägen, men vi ska göra vårt yttersta för att hålla oss på god fot med samtliga... Det blir en spännande resa kan iaf konstateras, vi ligger längst fram av oss nybyggare ;)
 
Nu ska jag bänka mig framför semifinalen mellan Tyskland och USA, riktig fotbollsnatt detta :D
 
Vi ser fram emot sensommaren och hösten något enormt, och hoppas att Torgny kan vända på detta. Vi hoppas att vi i framtiden får anledning att ta tillbaka mycket av det vi skrivit idag, men det är upp till bevis. Ingen skulle bli gladare än oss om så blev fallet :D
 
'Night all!
 
 
 
 
RSS 2.0